Frants Gallery Space (New York) cordially invites you to attend the opening reception for
“NATURE MORTE”
An exhibition by Petr Belyi and Petr Shvetsov
Friday,
September 12, 2014
6:30 – 10:00 PM
81 Wooster Street, 4th Floor
New York, NY 10012
RSVP 212 343 0104
or e-mail at anna@frantsgallery.com
NATURE MORTE
An ordinary glass of water, viewed as the art object, provides an infinite field of possible interpretations. The longer one looks at it, the father away the applied meaning moves, giving place to the aesthetic value and the form. Reflections, overlappings, intermixtures, penetrations — the illusory nature of material world creates a certain new household poetics. Apartment exhibitions facilitate the penetration of household things into art in the best possible way. The apartment space cannot be transformed into the exhibition space in its entirety; characteristics of its inhabitants show through crystal chandeliers, curtains or wall’s color. In this case, the artist, thanks to his unlimited power, endows household objects with an absolute freedom of self-determination, which is unthinkable in the real life, by arranging almost metaphysical still lives: a chandelier drifts onto the wall; a flower grows through the floor. He creates a sense of the absurdity of goings-on, disturbing the customary state of affairs and balancing on the border of art-not-art, as if engendering a special type of object that exists simultaneously on several terrains.
по-русски
NATURE MORTE
Обычный стакан воды, рассмотренный как объект искусства, дает бесконечное поле возможностей трактовки. Чем дольше смотреть не него, тем дальше уходит прикладной смысл, уступая место эстетическому значению, форме. Отражения, наложения, смешения, проникновения — иллюзорность материального мира создает некую новую бытовую поэтику. Квартирные выставки как нельзя лучше способствуют проникновению бытового в искусство. Пространство квартиры не может быть целиком превращено в выставочное, признаки и вкусы живущих в ней проступают в хрустальных люстрах, занавесках, цвете стен. В данном случае художник, благодаря своей неограниченной власти, дает бытовым предметам абсолютную свободу самоопределения, немыслимую в обычной жизни, выстраивая почти метафизические натюрморты: люстра сползает на стену, цветок прорастает сквозь стол. Он создает чувство абсурдности происходящего, нарушая привычное положение дел, балансируя на границе искусство-не искусство, как бы порождая особый тип объекта, одновременно находящегося на нескольких территориях.